نحوه ی شیب بندی

آیا داخل کانال های پیش ساخته شیب دارد؟

خیر، کانال های پیش ساخته در ماژول های یک متری عرضه می شوند که به صورت نری مادگی به یکدیگر متصل شده و کف آنها کاملاً تراز می باشد. اما باید در نظر داشته که به طور کلی کانال های پیش ساخته به دلایل زیر، بدون شیب بندی طولی اجرا می شوند:

۱ – سطح صیقلی کانال ها: با توجه به اینکه سطح داخلی کانال های پیش ساخته از جنس پلی پروپیلن بوده و بدون داشتن گوشه های تیز و سطوح مزاحم، آب به آسانی در آنها به جریان می افتد، آبهای سطحی وارد شده به کانال با همان فشار اولیه خود به سمت خروجی لوله فاضلاب حرکت کرده و به دلیل ضریب انتقال هیدرولیکی بالای کانال های پیش ساخته به نسبت کانال های سنتی که از سنگ یا بتن ساخته می شوند، آب در کانال باقی نمی ماند.

۲ – امکان تعبیه خروجی های متعدد: در کانال های پیش ساخته می توان حتی در هر یک متر، خروجی کف ایجاد کرد. طراحی کانال های پیش ساخته به گونه ایست که تعبیه خروجی در آنها بدون کوچکترین دردسری و به صورت کاملاً مطمئن و آب بند، امکان پذیر است. در نتیجه به جای شیب دادن به کانال می توان تعداد خروجی ها را بیشتر در نظر گرفت. وقتی سطح آب در کانال بالا می آید، مشابه یک ظرف که کف آن سوراخ باشد، آب از خروجی تخلیه می شود. باید در نظر داشت که نباید فاصله ی خروجی های کانال در حالت تراز ، از ۱۲ متر بیشتر شود.

۳ – عدم تشکیل رسوب: در کانال های بتنی یا سنگی به دلیل متخلخل بودن کف و دیواره ها، حتی هنگامی که مقدار اندکی آب در آنها باقی بماند، آن آب شروع به رسوب کردن، بو گرفتن و ایجاد لجن می کند. اما در کانال پیش ساخته آب حتی در حالت تراز و زمانی که چند میلیمتر آب در کف کانال باقی مانده است، هیچ مشکلی ایجاد نمی شود و آب باقی مانده تبخیر می گردد. این امر به دلیل سطح متراکم داخل این کانال هاست که اجازه ی رسوب آب را نمی دهد.

با توجه به موارد بالا، ما نیاز به شیب طولی در کانال های پیش ساخته نداریم و صرفاً به یک شیب عرضی در سطح آبگیر به سمت کانال ها احتیاج داریم. یک شیب ملایم ۰٫۰۵ درصدی بدون هیچ پیچیدگی خاصی برای هدایت آب به سمت کانال و در نهایت به طرف لوله ی تخلیه فاضلاب، کفایت می کند. شیب بندی های پیچیده برای اجرای کف شور و یا کانال های سنتی ، باعث بالا رفتن حجم خاکریزی یا خاکبرداری شده و در مورد فضاهای داخلی ساختمان یا بام ، باعث بالا رفتن وزن ساختمان می شوند. و در نهایت در بسیاری از موارد به دلیل پیچیدگی های اجرای شیب بندی ها ، آب در برخی سطوح باقی مانده و در کف نفوذ می کند که مشکلات بسیاری را برای ساختمان در طول مدت استفاده ایجاد خواهد کرد.

تفاوت شیب بندی در سیستم نقطه ای و کانال های پیش ساخته

تفاوت شیب بندی در سیستم نقطه ای و کانال های پیش ساخته

 

لینک های مرتبط: